Tio maraton på ett år

Idag lovade jag mig själv en sak. Kommande år ska jag ta mig igenom tio maratonlopp.


Nej, jag är inget träningsfreak, snarare tvärtom. Jag tränar pliktskyldigast en till två gånger i veckan, och det längsta jag någonsin sprungit är sex kilometer. Jag har deltagit i ett lopp, och det var över fem kilometer, och jag var helt säker på att jag skulle dö på kuppen.Så hur ska jag klara av tio maraton på ett år?


Lite bakgrund: Jag har ett extremt stillasittande arbete, den dagliga motionen är promenaden till kaffemaskinen (ca 25 meter). Ibland bestämmer jag mig för att välja maskinen på våningen under, vilket förlänger vardagsmotionen med ca 15 meter och en trappa. Alltså, fruktansvärt stillasittande.


Så satt jag nu på morgonen och tittade på ett nytt skrivbord till hemmakontoret, och fick en ingivelse. Kanske jag skulle ha ett höj- och sänkbart skrivbord hemma också? Det jag har på jobbet använder jag i och för sig ganska sporadiskt, men jag vet ju att jag tycker det är skönt att någon gång emellanåt under arbetets gång stå upp en stund. Hållningen blir bättre och det minskar värk i axlar och nacke.


Då stötte jag på en artikel som fångade mitt intresse, och jag fortsatte söka. Detta ledde till flera artiklar om samma sak.


Genom att stå upp och arbeta TRE timmar om dagen under din arbetsvecka, gör du av med lika mycket energi som TIO maraton på ett år. What?
Det är ju sjukt mycket! De kloka har räknat ut att en smått överviktig (jag) skulle kunna gå ner 10-12 kg på ett år genom att stå upp ca tre timmar per arbetsdag.


Så nu har jag laddat ner appen "StandUp". Med hjälp av den mäter man tiden man stått upp under dagen, och hur mycket extra man förbränt. Jag tänker mig att jag ska göra detta till en tävling, en utmaning mot mig själv. Nu ska jag bara ha någon form av automatisk påminnelse men det borde funka med vanligt alarm.


Det hade varit kul att höra hur ni andra gör för att må bra, står ni och arbetar? Om ni nu har ett stillasittande kontorsjobb alltså.


Nej, nu ska jag leta vidare efter ett skrivbord att ha härhemma. Kanske ett där man alltid står, då hade det kanske blivit tjugo maraton :)


Skapa en bra dag!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Uppförandekod inom nätdejting

Besvara betalda undersökningar som extrajobb

Krösamajas pojk