2+1-vägar, inget för psykiskt instabila



Ok, jag kör ibland lite för fort. Nu har jag erkänt, och blir jag tagen tar jag mitt straff. Det är kanske dumt, men i nedanstående berättelse hade det faktiskt inte spelat så stor roll.

På vägen till mitt jobb har jag en rätt bra sträcka med så kallad 2+1-väg, hastighetsbegränsad till 100. I grunden gillar jag tanken med dessa vägar. det minskar faktiskt stressen, och jag behöver inte vara orolig för att få en mötande bil som gör en idiotisk omkörning. För det mesta funkar det kanon, men så har vi en kategori bilister som inte riktigt klarar av 2+1-körningens magi.



Ganska ofta sätter jag min farthållare på ca 115 eller kanske t o m 120. Så kommer jag ifatt någon som håller 85-90 på den enfiliga delen, och bilen bromsar själv och lägger sig på behörigt avstånd (adaptiv farthållare är verkligen toppen). Inget att göra åt, jag kan inte köra om, och det är bara till att foga sig i nuvarande hastighet. (Jo, ibland är det frustrerande)

Så kommer vi till delen med två filer, varpå jag går ut i vänsterfilen för att passera. Trots att bilens farthållare ligger kvar så kommer jag inte förbi. Den andra bilen håller helt plötsligt 120...
Hade det varit för några år sedan hade jag snällt fallit tillbaka och gått in bakom igen, men vis av erfarenhet vet jag vad som kommer att hända. När vi åter kommer till den enfiliga delen är vi åter tillbaka på 90. Därför får jag till slut gå upp i 130-140 för att komma förbi innan det smalnar av igen.

Men snälla....! Det är 100 HELA tiden, oavsett om det är en eller två filer. VARFÖR ökar du till 120 bara för att det är två filer, det är på inget sätt säkrare att köra fort där, jämfört med där det är en fil. Eller gör du det för att djävlas med mig? På sätt och vis lyckas du, för jag måste erkänna att lite provocerad blir jag. Numera löser jag det genom en snabb accelaration, så att jag kommer förbi snabbt, och problemet försvinner i backspegeln, varpå jag åter kan låta farthållaren göra sitt jobb.

Skapa en bra dag!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Uppförandekod inom nätdejting

Besvara betalda undersökningar som extrajobb

Krösamajas pojk